مقدمه ای بر بازی سازی

در صورت مفید بودن این مقاله حتما نظر خودتان را در پایین مطلب برای ما ارسال کنید

آموزش ساخت بازی کامپیوتریبخش بازی سازی در سایت راه اندازی شده است و به امید خدا توسط آقای میلاد کریمیان و دوستان دیگر این بخش همانند مراحل دیگر از صفر تا 100 به صورت مرحله به مرحله ادامه خواهد داشت . 
بازی سازی رایانه ای نوعی هنر دیجیتال محسوب می شود که سازنده در تلاش است تا کاربر خود را با تمام حواس و اشتیاق برای ادامه مراحل ساخته شده توسط خودش نگه دارد.
تعریف بالا یک تعریف کلی از بازی سازی است ولی تمام دنیای بازی سازی را در خود خلاصه کرده است.
الآن که با مفهوم کلی بازی سازی آشنا شدیم به بررسی جز جز آن می پردازیم تا از دید یک کاربر به دید یک بازی ساز برسیم.

انواع بازی ساز :
بازی سازان در کل به دو قسمت تقسیم می شوند مستقل ، و غیر مستقل.

مستقل: این نوع از بازی سازان در خدمت هیچ ارگان ،شرکت و کمپانی نمی باشند و اغلب در گروه کوچک اقدام به فعالیت می کنند و بیشتر در گروه های 5 الی 6 نفره کار می کنند و درآمد کم اهمیت ترین موضوع در میان این نوع گروه ها است. ولی این بدان معنا نیست که کار این افراد کم اهمیت و از نظر فنی در سطح پایینی می باشد زیرا در بعضی موارد ایده های اجرا شده توسط این گروه ها تحولات صنعت گیم را رقم زده است.


غیر مستقل : تعریف این گروه دقیقا مقابل تعریف بالا قرار می گیرد و گروه های این مدل از تیم های بازی سازی افراد زیادی را می طلبد و تا چند صد نفر هم می رسند و قسمت تجاری بازیشان مهم ترین بخش حیات گروه محسوب می شود.
گروه های غیر مستقل بیشترین پیشرفت را در صنعت بازی های ویدیویی سهیم می باشد و کمپانی های بزرگ مثل Ubisoft و EA و... در زمره چنین گروه هایی قرار دارند.


انواع انجین یا موتور بازی سازی:
موتور بازی سازی نرم افزار مرجعی می باشد که تمامی جزئیات بر روی آن پایه گذاری می شود و نهایتا خروجی مورد نظر سازنده را به آن تحویل میدهد که خود به دو بخش تقسیم می شود ، انجین های عمومی و انجین های تخصصی.
انجین های عمومی از آن دسته از انجین ها محسوب می شوند که می توان تمامی سبک های بازی سازی را بروی آن ها پیاده کرد.مانند UnrealEngine4 که آخرین محصول شرکت اپیک می باشد
انجین های تخصصی که از اسمشان پیداست ،فقط برای سبک خواصی طراحی شده اند مانند سبک های مسابقه ای و یا فقط برای سبک های استراتژیک مانند انجین ایرانی سیمرغ که بازی سیاوش با آن طراحی و ساخته شده است.


مجوز های انجین ها:
برخی انجین ها بصورت رایگان در اختیار سازندگان بازی ها قرار می گیرند که بنابر سیاست های کمپانی های سازنده انجین می توانند متن باز باشند یا نباشند ولی در کل استفاده غیر تجاری از آنها رایگان می باشد.
برخی دیگر مانند CryEngine به شما اجازه ی استفاده در حالت آنلاین را می دهد ولی برای خروجی گرفتن نیازمند مجوز شرکت سازنده ی انجین هستید.
برخی دیگر مخصوص خود سازندگانشان می باشند و برای استفاده عموم در دست سازندگان قرار نمی گیرند.
حال که با تعریف اولیه از این حرفه آشنا شدید نوبت به آن رسیده درمورد تیم های بازی سازی و افراد مورد نیاز آن به بحث بنشینیم.
یک تیم بازی سازی به چه افرادی نیاز دارد:
مهمترین بخش یک تیم بازی سازی مدیر تیم می باشد زیرا وظیفه دارد تا با نظام بندی گروه و برنامه ریزی مراحل ساخت را یکی پس از دیگری به پیش ببرد.
تیم های مستقل می تواند از یک نفر تشکیل شده باشد که مطمئنا خروجی در خوری را در مقیاس ها بزرگ با انجین های حرفه ای نخواهد داد.
نحوه گروه بندی به شرح زیر می باشد.
مدیر تیم
بازینامه نویس که از افراد کلیدی گروه می باشد.
برنامه نویس
تیم انجین که می تواند بنابر انتخاب گروه از 1 تا n نفر باشد
تیم صداگذاری و صدابداری
طراح مدل های سه بعدی
تیم موشن کپچر
طراح مراحل و گیم پلی
کارگردان هنری
و...
که هر کدام می توانند از بخش های متعددی تشکیل شده باشند.
ولی در کل سرپرست گروه باید از هر بخش مقداری سر رشته داشته باشد تا بتواند با مدیریت درست پروژه را به خروجی مطلوب برساند.
ما در آموزش های آتی سعی در این داریم تا تمامی قسمت های مورد نیاز برای به اتمام رساندن یک پروژه را به شما نشان دهیم با ما همراه باشید.
لازم بذکر است UnrealEngine4 ،انجین مورد آموزش ما خواهد بود.

آخرین بروز رسانیدوشنبه, 12 خرداد 1393 10:19
( this, documennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn