آموزش مقدماتی ، متوسط  ، پیشرفته  نرم افزار Adobe Flash Professional

runtime ik در فلش

در اینجا شما را با ابزار ها ی مختلف نرم افزار فلش آشنا کردیم و طریقه ی کار با آن ها را به شما آموزش دادیم . در مقاله ی قبل طریقه ی ساختن ik motion را آموزش دادیم و به این موضوع اشاره کردیم که بیشتر در انیمیشن ها مورداستفاده قرار میگیرد .امروز قصد این را داریم که runtime ik را به شما معرفی کنیم و طریقه ی ایجاد آن را به شما آموزش دهیم . runtime ik ها بیشتر برای ایجاد بازی ها مورد استفاده قرار میگیرد با ما همراه باشید تا به طور کامل با آن آشنا شوید .

تولید ik motion ها با ابزار bine در Adobe Flash

همانطور که در آموزش های قبلی فلش مشاهده کردید ابزار های این نرم افزار را به طور مختصر به شما معرفی کردم و شما را با نحوه کار با ابزار ها آشنا کردم. در آخرین مباحث این نرم افزار شما با متحرک سازی اشیا آشنا شدید . تا اینجای کار شما فقط میتوانید اشیا را جابجا کنید و از یک سمت صفحه آن را به سمت دیگر هدایت کنید و بر روی آنها افکت هایی را اعمال کنید .اما سوال اینجاست که این موضوع در کار های سنگین و حرفه ای تر پاسخ گوی نیاز های ما هست یا خیر؟ قطعا در ادامه کار و در پروژه های سنگین از مبحث motion tween ها کمتر استفاده میشود و کار جلوه ی حرفه ای تری را به خود میگیرد . قطعا در انیمیشن ها مشاهده کردید که شخصیت کارتونی در حال حرکت است و خیلی طبیعی حرکت میکند شاید از خود بپرسید چگونه این انیمیشن ها را ایجاد میکنند ؟ این کار ها بیشتر با ik motion صورت میگیرد که در این مقاله راجب آن توضیح و ترتیب ایجاد آن را به شما آموزش خواهیم داد .

Shape Tween ها در Adobe Flash

Shape Tween ها در Adobe Flash 2Shape tween ها به ما این امکان را میدهند که بتوانیم یک شئی را به شئی دیگر tween کنیم. در واقع کار Shape tween ها و motion tween ها باهم یکسان میباشد و برای متحرک سازی شئی به کار میروند اما برخلاف mation tween ها که حتما باید از سمبل های گرافیکی و یا movie clip استفاده کرد در مورد Shape tween ها نمیتوان از سمبل ها ذکر شده بهره برد در Shape tween ها شکل های ساده و object ها بسیار مناسب هستند . در ادامه این مقاله نحوه ایجاد Shape tween ها که کمی متفاوت با motion tween ها میباشد مورد بررسی قرار خواهم گرفت .
برای ایجاد Shape tween مراحل زیر را دنبال کنید.

ویرایش Frame ها در Adobe Flash

ویرایش Frame ها در Adobe Flash 1تا به اینجای کار همه ی شما با نحوه ی ایجاد frame ها و motion tween ها آشنا شده اید .اما گاهی اوقات ممکن از برای شما پیش بیاید بر روی یک شئی motion tween اعمال کرده باشید اما پس از اعمال متوجه شده باشید که مکان و اندازه شئی برای کار شما مناسب نیست . شاید در این مواقع شما اقدام به پاک کردن motion tween کنید . اما راه ساده ای وجود دارد که به وسیله frame ها شئی را ویرایش کنید . در این مقاله بنده نحوه ویرایش frame ها را بدون بروز هیچ مشکلی به شما آموزش خواهم داد.

استفاده از سمبل های گرافیکی و movie clip ها در انیمیشن ها

استفاده از سمبل های گرافیکی و movie clip ها در انیمیشن ها 1در مقاله ی قبلی به شما طریقه ی ساختن تام لاین های تو در تو را آموزش داده ام . شما میتوانید تایم لاین های تو در تو را هم بر روی سمبل های گرافیکی و هم سمبل های movie clip اعمال کنید .

اما در سمبل های گرافیکی یک مشکل وجود دارد ! زمانی که شما با سمبل گرافیکی یک تایم لاین تو در تو میسازید در هنگامی که به صفحه اصلی باز میگردید motion tween ایجاد شده در frame خود سمبل اجرا نمیشود اما دلیل این مشکل چیست ؟ دلیل این است که تایم لاین movie clip ها مستقل از تایم لاین اصلی عمل میکند و به این موضوع ربطی ندارد که تایم لاین اصلی چند frame دارد اما این امر سمبل های گرافیکی را تحت تاثیر قرار میدهد . در ادامه همین مقاله راه کاری برای رفع این مشکل به شما آموزش میدهم .

تایم لاین های تو در تو در نرم افزار Adobe Flash

تایم لاین های تو در تو در نرم افزار Adobe Flash 1در نرم افزار فلش سمبل های movie clipe و دکمه ها هر کدام دارای تایم لاین مجزا هستند که مستقل از تایم لاین اصلی میباشد که باعث میشود که ما بر روی اشیا و یا انیمیشن های خود کنترل  بیشتری داشته باشیم و انیمیشن ها را با جزئیات بیشتری نشان دهیم . درادامه این مقاله به شما نحوه کار با تایم لاین های تو در تو را آموزش خواهم داد.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید قصد دارم میمون را به انیمیشن تبدیل کنم .(ابتدا این میمون به سمبل movie cilp تبدیل شده است)

کپی و معکوس کردن Motion Tween ها در Adobe Flash

کپی و معکوس کردن Motion Tween ها در Adobe Flash 1در آموزش های قبلی شما را بانحوه ی ساختن motion tween ها آشنا کرده ایم  و طریقه ی افکت گذاری بر روی آنها را نیز مورد بررسی قرار دادیم . اما گاهی نیاز دارید از motion tween ها و frame های ایجاد شده کپی برداری کنید و یا آنها را معکوس کنید . اما این کار در نرم افزار فلش چگونه امکان پذیر میباشد ؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ خواهم داد همراه ما باشید .
ابتدا برای بررسی این کار بنده سه شئی را بر روی صفحه قرار داده ام(هر شئی در یک لایه قرار گرفته است) و motion tween را به آنها اعمال کردم این . این motion tween به گونه ای عمل میکند که ابتدا مستطیل نمایش داده میشود سپس دایره و بعد از آن مربع . شما هم با توجه به آموزش های قبلی به راحتی میتوانید چنین motion tween را طراحی کنید .

 

استفاده از Motion Preset ها در Adobe Flash

استفاده از Motion Preset ها در Adobe Flash 8در آموزش های قبلی شما را با روش ایجاد motion tween ها آشنا کردم و روش کار با آنها را به شما آموزش دادم . امروز قصد دارم یک امکان فوق العاده دیگری را به شما معرفی کنم که کارهای شما را بسیار زیبا تر و جذاب تر میکند . Presetها یک روش بسیار ساده ای هستند که به وسیله آن میتوان motion های بسیار جذابی را ایجاد کنید. در واقع Preset ها الگو های آماده ای هستند که به وسیله آن ها میتوانید بر روی motion tween های خود افکت اضافه کنید. در ادامه شما را با نحوه کار با Preset ها آشنا خواهم کرد . برای شروع کار یک فایل خالی را باز کنید و بر روی صفحه کاری آن یک شئی رسم کنید.

اعمال Motion Tween در فضای سه بعدی Adobe Flash

اعمال Motion Tween در فضای سه بعدی Adobe Flash 8امروز در این مقاله قصد دارم نحوه اعمال motion tween در فضای سه بعدی را مورد بررسی قرار دهم . اما قبل از این که به این موضوع بپردازیم باید با ابزار 3D rotation آشنا شوید با این بزار شما میتوانید بر روی سمبل های movie clip تغییراتی اعمال کنید . به عنوان مثال میتوانید شئی مورد نظر خود را دوران کنید . در واقع این ابزار هیچ بعد سومی به شکل اعمال نمیکند و فقط باعث دوران شکل در محور های x,y,z میشود . در ادامه نحوه کار با این ابزار را توضیح خواهم داد.

ویرایش Motion Tween های ایجاد شده در Adobe Flash

ویرایش Motion Tween های ایجاد شده در Adobe Flash 3در آموزش قبلی به شما نحوه ایجاد motion tween ها را آموزش دادیم . همانطور که در مقاله ی قبلی گفتیم motion  tween برای ایجاد انیمیشن ها و متحرک سازی اشیاء به کار میرود و انیماتور های حرفه ای از آن استفاده میکنند. در این مقاله قصد دارم نحوه ویرایش motion  tween های ایجاد شده را مورد بررسی قرار دهم  . 1.اولین کاری که باید انجام دهید این است باید یک motion  tween را بر روی یک سمبل ایجاد کنید.
.برای این کار ابتدا یک شئی را به سمبل movie clip تبدیل کنید و frame مورد نظر خود را در قسمت time line مشخص کنید . .حالا شئی را در نقطه اول خود قرار دهید و بر روی یکی از frame های ایجاد شده راست کلیک کنید و از گزینه های نمایش داده شده create motion  tween را انتخاب کنید.

متحرک سازی اشیا در فلش به وسیله ی motion tween

متحرک سازی اشیا در فلش به وسیله ی motion tween 1

امروزه اکثر انیمیشن ها در فلش با motion tween ها ساخته میشوند و واژه tween از انیمیشن های ابتدایی گرفته شده است. حالا  شخصیت کارتونی خاصی را تصور کنید که دست هایش روبه بالا است و سپس آن را در حالتی تصور کنید که دست هایش پایین است . در انیمیشن های ابتدایی برای هر کدام از این دو حالت باید طراحی مختلفی انجام میشد اما امروزه انیماتور های حرفه ای برای نشان دادن هر دو حالت از tween استفاده میکنند که در زمان اجرا به نظر میرسد کارکتر در حال حرکت است . نرم افزار فلش هم این امکان را به ما میدهد که مانند انیماتور های حرفه ای از این قابلیت استفاده کنیم.توجه داشته باشید که motion tween ها فقط بر روی سمبل های movie clip اعمال میشوند.

اعمال رنگ بر روی سمبل ها در Adobe Flash

اعمال رنگ بر روی سمبل ها در Adobe Flash 4در آموزش های قبل شما را با ابزار transform آشنا کرده ام. از این ابزار برای کج کردن , دوران آبجکت ها و سمبل ها استفاده میشود . اما transform های دیگری وجود دارند که مخصوص سمبل ها و متونی به نام TLF ( در آموزش های بعدی با آن آشنا میشوید ) میباشند. برای درک بهتر این موضوع یک شئی بر روی صفحه کاری خود رسم کنید و آن را به یک سمبل movie clip تبدیل کنید.پس از انجام این کار بر روی سمبل ایجاد شده کلیک کنید و از پانل properties و بخش color effect بر روی منوی باز شوی style کلیک کنید.

سمبل Movie Clip در Adobe Flash

سمبل ها در نرم افزار Adobe Flash 5در آموزش قبلی شما را با روش ایجاد کردن یک سمبل در فلش آشنا کردم امروز قصد دارم یک نوع  از سمبل ها را به شما معرفی کنم. یکی از انوع سمبل ها در فلش movie clip میباشد که امروز قصد دارم روش ایجاد آن را به شما آموزش دهم.

1. امروز قصد دارم یک مستطیل را به این سمبل تبدیل کنم برای این کار یک فایل خالی را ایجاد میکنم و بر روی صفحه کاری آن یک مستطیل را رسم میکنم مانند تصویر زیر.

سمبل ها در نرم افزار Adobe Flash

سمبل ها در نرم افزار Adobe Flash 4

سمبل ها اشیائی هستند که میتوان از آنها به دفعات استفاده کرد در واقع مانند بلاک ها هستند  که در انیمیشن ها مورد استفاده قرار میگیرند. امروز قصد دارم شما را بیشتر با سمبل ها آشنا کنم . برای درک بهتر این موضوع که چقدر سمبل ها مفید هستند یک فایل خالی باز میکنم و یک دایره در وسط کادر رسم میکنم و از آن یک سمبل میسازم.

مشترک این خوارک خبری شوید

آخرین مطالب آموزشی

«
  • 1
  • 2
  • 3
»
تک وب دیزاین-قالب فارسی جوملا